
FOR SUNDAY NEWSPAPERS 

NOT TO BE PUBLISHED BEFORE 0030 HOURS, SUNDAY 18 MAR 84 

THE PRESS COUNCIL 

No. 1 Salisbury Square, London, EC4Y BAE 
Tel: 01-353-1248 

PRESS RELEASE No. U10098/1647 

CONFIDENTIAL BUT MAY BE RELEASED 
FOR PUBLICATION AS SHOWN ABOVE 

UNLESS OTHERWISE NOTIFIED 

A newspaper was justified in reporting the risk that patients might contract 

AIDS from transfusions of blood imported from America, but used extravagant 

and alarmist terms not justified by the evidence, the Press Council said today. 

The Council upheld a complaint against THE MAIL ON SUNDAY to the 

extent that the story about AIDS, the Acquired Immune Deficiency Syndrome, 

should not have been treated in such unqualified terms. 

Mr Peter Jones, Director of the Northern Region Haemophilia Service, 

Newcastle upon Tyne, complained that the newspaper published an inaccurate 

and highly exaggerated story about blood transfusion supplies, causing needless 

distress and suffering, especially to haemophiliacs. 

Under the front page lead headline "Hospitals using killer blood", the 

newspaper reported that blood imported by the National Health Service from 

the United States could be threatening the lives of thousands of British people. 

It said the sexually transmitted killer disease was present in contaminated 

blood used in transfusions and operations. 

The report said that two men in hospital were suspected to be suffering 

from AIDS, after routine transfusions for haemophilia. 

An immunologist was quoted as saying it seemed madness that blood 

supplies were coming from a country suffering from an epidemic of an incurable 

killer disease that nobody could test for. The directors of blood transfusion 

centres and of the 110 haemophiliac clinics had called emergency meetings, 

the report said. It added there were fears that British donors had already infected 

blood banks with AIDS. 

PJON0000001_I 45_0001 



PRESS RELEASE No. U1009B/1617 -- Page 2 

Mr Jones complained about the use of the word "virus" when there was 

no proof that a virus caused AIDS, and said the use of the words "killer blood" 

was indefensible. He said that when the story was written it was untrue to 

say two men were suspected to be suffering from AIDS after transfusions. 

It was untrue when the article was written that haemophilia directors had 

called an emergency meeting, although they had met afterwards. 

The managing editor, Mr George Woodhouse, produced a leaflet published 
by the Department of Health and Social Security, which he said set out many 
of the points highlighted in the article. 

The newspaper's medical correspondent, Susan Douglas, informed him 

that the two suspected AIDS cases were confirmed within a week. 

He said the DHSS leaflet referred particularly to the question of whether 

AIDS could be transmitted by transfusion of blood and blood products, and 

stated this was almost certainly the case, though there was only a remote 

chance of it happening with ordinary blood transfusions in hospital. 

In the US a very small number of haemophiliacs had developed AIDS, 
he said; they were more susceptible than other patients because they needed 
regular injections of a blood product called Factor VIII, made from plasma 

obtained from many donors. 

The editor, Mr Stewart Steven, said the newspaper was proud of its contribution 
to the understanding of a terrible malady. He believed the article and others 
which followed caused discomfort to the medical profession and not to the 

patients. They created exactly the sense of emergency which was hitherto 
lacking. 

PJON0000001_I 45_0002 



PRESS RELEASE No. U10098/1647 -- Page 3 

The Press Council's adjudication was: 

Newspapers can legitimately and appropriately draw attention 

to medical risks where there is evidence of them but it is their 

duty to weigh such evidence with great care. They should avoid 

presenting stories dealing with medical matters in ways which 

cause unnecessary alarm, distress or suffering. 

In this case the subject was one of serious concern and 

a proper one for newspaper inquiry and report. The article contained 

some inaccuracies but, more importantly, was presented in extravagant 

and alarmist terms which were not justified by the evidence 

contained in it or produced since. Its headline "Hospitals using 

killer blood" was unacceptably sensational. 

The story generally should riot have been treated in such 

unqualified terms, and to this extent the complaint against the 

MAIL ON SUNDAY is upheld. 

END 

PJON0000001_I 45_0003 


